משלוחים חינם מעל 250 ש"ח

LOGO
0
0
Subtotal: 0.00 
לא נמצאו מוצרים בעגלת הקניות.

בלוג קאנטריסרף


כיצד נוצרים גלים בים? 

גלים מסוול רוח שנוצר משקע ברומטרי. הגלים נוצרים בתחילת פעולתה של הרוח.

גלים מסוול קרקע כגון רעידת אדמה שנוצרת מפעילות וולקנית תת-קרקעית או מהתנגשות        לוחות טקטוניים ששוכנים מתחת לקרקעית הים. כך גם נוצר צונאמי.

גלי רוח – wind swell
היווצרות גלים היא פועל יוצא של מפגש בין לחצי אוויר שונים.
בחיזוי מזג אוויר, יש להבחין בין רמה ושקע:
רמה = לחץ אוויר (ברומטרי) גבוה = אוויר חם שואף לעלות למעלה, מזג אוויר יציב ללא רוחות, ללא סערות, ללא עננים וללא גשמים וגלים.

שקע = לחץ אוויר נמוך = אוויר קר שואף לרדת מטה, גורם להיווצרות רוחות חזקות, עננים עבים, סערה, גשם ומזג אוויר הפכפך ולא יציב שמייצר גלים. (לכן בחורף הגלים גבוהים יותר).

גלי רוח נוצרים בהשפעת הרוח. ממדיהם של גלים אלה תלויים בעוצמת הרוח וכיוונה, ככל שהרוח חזקה יותר כן יגבהו הגלים אולם יעבור זמן גדול יותר בכדי שיגיעו לשיא התפתחותם. 

ממדי הגלים גדולים יותר במקומות בהם כוון הרוח לא משתנה כלומר במרחבי ים גדולים במקומות בהם האזורים ישרים. (באוקיינוס השקט, בגלל ממדיו הגדולים מתפתחים הגלים הגדולים ביותר). מהירותם הרוח קטנה יחסית למהירותה של הרוח ואילו כאשר הרוח נחלשת מהירותם של הגלים גדולה ממהירותה. כיוון הגלים בגלי רוח הוא עם כוון הרוח.
גל גיבוע (סוול) = תנועה גלית שנשארה לאחר הפסקת הרוח או לאחר שתנועות המים עזבו את האזור בו נוצרו. גלי הגיבוע הינם גלים בעלי תנועה אנכית ולא אופקית.
גלי הגיבוע היוצאים מאזור הסערה, יכולים להיפגש עם גלי גיבוע שנוצרו באזור אחר,                       במקרה כזה נראה את הגלים מופיעים מכיוונים שונים.



גלי קרקעground swell
רעידת אדמה או תזוזת לוחות טקטוניים השוכנים מתחת לקרקעית הים יגרמו לזעזוע בפני הים ולהיווצרות סוול, בדומה לזריקת אבן לאמבט מים, כאשר מסביב למקור הפגיעה נוצרים מעגלים הנעים מן המרכז כלפי חוץ. גלי הצונאמי נוצרים בעקבות רעידות אדמה. אורכו של גל זה יכול להגיע לכ 50 מייל ימי ואילו גובהו, באוקינוס הפתוח כמטר אחד. מהירותו יכולה להגיע ל 500 קשרים. המפליג בכלי שייט בים הפתוח, יכול שלא להרגיש כלל בגל הצונמי בגלל גובהו הנמוך, אך כאשר גל הצונמי מתקרב לחוף, יכול הגל להתרומם לגובה של עשרה מטר (במקרים מסוימים הגיעו גלים אלה לגובה של 30 מטרים) ופלישתם לחוף עד מאות מטרים. לעיתים, מופיעים מס' גלי  צונאמי והגל הראשוני לא בהכרח שיהיה הגדול ביותר. סכנת הצונמי יכולה להמשך כמה שעות לאחר רעידת האדמה.
דיאגראמה המראה את היווצרות הסוול ושבירת הגלים עם הגיעם לחוף

גובה הגלים נקבע ע"י מספר גורמים:
1. זמן ומרחב נשיבת הרוח (באוקיינוס המרחק רב יותר ולכן יש יותר זמן לסוול להיבנות מאשר בים התיכון)
2. עוצמת נשיבת הרוח. (רוח חזקה יותר תעלה את הים לגובה)
3. בסוול קרקע – עוצמת הזעזוע בים שנגרם ע"י רעידת אדמה – תלוי בעוצמת הרעידה עפ"י סולם ריכטר.
4. עומק המים וסוג הקרקעית- תנועה של גל ממקום מים עמוקים לעבר קרקעית רדודה תגרום לשבירת הגל.
ככל שאחד הפרמטרים גדול יותר כך הגלים יהיו גבוהים יותר.
בחוף בעל מדרון מתון יהיו הגלים מתונים יותר מאשר בחוף בעל מדרון תלול.
שבירת הגל
כאשר גל מתקרב למים רדודים, מהירות תנועתו של חלקו ה"קדמי" יורדת בגלל החיכוך. ואילו חלקו האחורי שעדיין לא הגיע למים הרדודים ממשיכה במהירותה הרגילה. נוצר מצב הדומה בעצם למצב שנוצר לפני רמזור כאשר טור של מכוניות נעצר ונהדף קדימה, אלא שבים חלקו האחורי של הגל מטפס אל חלקו הקדמי. ככל שאורך הגל ומהירותו גדולים יותר כך ישאפו יותר מים להתרומם יותר עד לרגע שהגל ישבר. במצב זה של גל שנשבר- תנועת המים תהיה בכוון אופקי. 
סוגי שבירה
שבירת חול – נוצרת כאשר הקרקעית בנויה מחול אחיד, לעיתים יכולים גם לצוץ סלעים, שרידים לקרקעית סלעית קדומה יותר אשר נתכסתה חול במהלך השנים, כמו בחוף הקאנטרי. בארץ החול מגיע עם מנהר הנילוס, לעבר מצריים ומשם לישראל. מקום שבירת הגל משתנה בהתאם לתזוזת החול. היכן שיש גבעה, יהיו מים רדודים ולכן הגל ישבר שם. בבור, הגל לא ישבר, ועשוי להיווצר זרם נגדי לכיוון הים. גם כיוון הגל בשבירת חול הוא הפכפך בד"כ, יכולים לצוץ גלים לכיוון שמאל או ימין, תלוי בכיוון הסוול.

שבירת החול המפורסמת של הוסגור, דרום צרפת


שבירה על ריף – קרקעית בנויה ממסלעים קשיחים, ריף קורל (אלמוגים), או חלוקי נחל, בד"כ מייצרת גל חזק יותר עם איזושהי מחזוריות בכיוון ומקום השבירה של הגל. קשיחות הסלע גורמת לגל להישבר בצורה עוצמתית יותר, זאת במידה והמים מספיק רדודים. במקום בו המים יהיו עמוקים תיווצר "תעלה" דרכה ניתן לעבור את הגלים ולהגיע למקום השבירה שלהם (ליינאפ). הגלים החזקים והמושלמים ביותר בעולם נשברים על ריף (אינדונזיה).

הגל הנודע G-land, שבאי ג'בה אינדונזיה. נשבר על קורל ריף שמייצר גל שמאלה
פוינט ברייק – מבנה החוף, מפרץ ומבנה הקרקעית, בין אם היא חולית או סלעית, גורם לגל להישבר בכיוון אחד בלבד, ימינה או שמאלה. בד"כ יהיו אלה גלים ארוכים יותר שכן כל האנרגיה של הגל מנותבת לכיוון אחד בלבד.

J-Bay  נחשב לאחד הפוינטים הארוכים בעולם (דרא"פ)
גאות ושפל-
מחזור גאות ושפל (כְּרִית) היא תופעה שבה גובה פני הים "עולה" או "יורד" במחזוריות קבועה.
מחזור הגאות והשפל מתרחש פעמיים ביום. הזמן בין גאות אחת לשנייה הוא כ-12 שעות ו-24 דקות, כתוצאה משילוב סיבוב כדור הארץ סביב עצמו עם מסלולו של הירח סביב כדור הארץ.
למעשה ישנו שינוי בכוח המשיכה ועקב כך נגרמת התופעה.
היא באה לידי ביטוי באופן חזק בחופים אשר נושקים לאוקיינוסים (מדובר בהפרשים של 8-6 מטרים). לעומת זאת בים התיכון שהוא ים הכלוא בין יבשות אפריקה ואירופה, תופעה זו חלשה יחסית (חצי מטר בערך בחופי ישראל).

באיזה צבע הים ?

ודאי תשיבו במהירות: "כחול"

אתם צודקים, אך לא לגמרי. צבעו בדרך כלל כחול, אך לעיתים ניתן להבחין גם בצבעים אחרים כמו ירוק, אפור ואפילו שחור. מי נהר, למשל, יכולים לעיתים אף להיראות חומים.

אז למה זה קורה? 

1.קרני השמש חודרות אל המים. מי הים קולטים חלק מהצבעים הללו יותר מאשר את שאר הצבעים. הים בולע את הקרניים הארוכות (לכן הוא גם לא נראה בצבעים הללו).ואילו את הקרניים הקצרות, לעומת זאת, הוא אינו סופג והצבעים מתפזרים על פני שטח הים ולא נבלעים, ולכן אנו מסוגלים לראות את האור הכחול שבים. 

2.צבע הים תלוי גם בִּתְכוּלַת הים, כלומר: במה שנמצא בתוך הים.

לדוגמא: היכן שיש מעט פְּלַנְקְטוֹן ( יצורים מִיקְרוֹסְקוֹפִּיִּים בים) הים הרבה יותר צלול וכחול, כך שניתן לראות אפילו מה יש בתחתית הים. 

הפְּלַנְקְטוֹן הצמחי שבים מעניק למים צבע ירקרק.

3.צבע המים מושפע גם מצבע קרקעית הים. בוץ, למשל, מגיב בצורה הפוכה ממים – קרן האור האדום משתקפת בו יותר מאשר קרן האור הכחול-  לכן מים בוציים נראים בדרך כלל חומים. מכיוון שנהרות מעבירים בוץ, צבעם לפעמים חום.

אם כך כשצבע השמיים כחול בהיר – גם הים "מתלבש" בכחול, כיוון שהוא משקף את הכחול של השמיים. וכשהשמיים מעוננים ואפורים – הים נראה אפור. למשל: הים השחור נקרא כך בשל צבעו. הָעֲרָפֶל שֶׁשּׂוֹרֵר בדרך כלל מעל לים גורם לים להיראות שחור.
למזלנו, כיום קיימות דרכים רבות לחזות את תנאי הים, ביניהן אפליקציות גלישה ותחזיות רוח ומזג אוויר. בעקבות ריבוי תנאי הים והאפשרויות, אנו בקייטנת הגלישה קאנטרי תמיד בודקים ולומדים את הים, מתאימים את סוג האימון שלנו לתחזית ולתנאי הים ובכך מאפשרים לימוד גלישה מקצועי ובטוח.

  • בקייטנת גלישה הילדים נמצאים קרוב לחוף וגולשים על גלים בהתאם לבטיחות .

אהבתם? שתפו את הפוסט!

MORE POSTS